Mitnica na cesti Zagreb-Sveti Ivan Zelina u Blaževdolu (status Familiae Patachich)
Sveti Ivan Zelina bio je važno obrtničko i trgovačko središte još od razdoblja srednjeg vijeka. Na tim temeljima izgrađeno je povjerenje koje je rezultiralo proglašenjem Sv. Ivana Zeline slobodnim kraljevskim gradom. Naime, 16. Listopada 1328. Godine ban Mikac daje povelju kojom potvrđuje pravo na tjedni sajam četvrtkom. Upravo na temelju spomenute privilegije Zelina postaje slobodni kraljevski grad, ali i važno središte na cesti koja povezuje Zagreb s Podravinom. Zbog samih privilegija koje povelja bana Mikca pruža, Zelina postaje zanimljivo mjesto za trgovce i obrtnike, ali i za nove potencijalne stanovnike. Slobodni sajmovi i privilegije koje uz njega dolaze, pružaju sigurnost obrtnicima i trgovcima, kako onima koji dolaze na sajam, tako i onima koji se odlučuju nastaniti na području Svetog Ivana. Obrti i obrtnici su u Sv. Ivanu Zelini naravno bili prisutni i prije dodjele privilegija, ali o pojedinačnim obrtnicima u tom razdoblju za sada ne znamo mnogo. Najstariji poznati zapis o jednom zelinskom obrtniku je onaj o krojaču Pavlu iz 1343. Godine. Iz isprave koju je 27. veljače 1343. godine izdao moravečki župan Stjepan saznajemo da je krojač Pavao tražio od bana Mikca pravo na posjed Žitomir, ali su se tome protivili Ivan i Juraj, sinovi Tatarovi te izjavili da je to njihova nasljedna zemlja koja im je silom oduzeta. Kako su godine prolazile sve je više bilo spomena zelinskih obrtnika. Tako se 1482. godine spominje mesar martin iz Biškupca, 1499. kovač Pavao iz Črečana, 1523 pljačka voza soli od solara Urbana Kolara, itd. Osim obrtnika u Svetom Ivanu i njegovoj okolici razvija se kultura sajmova i trgovine, o čemu nam svjedoči pravo na sajam tri puta tjedno kod crkve u Moravču, zatim zabilježba o tečajnoj listi 1666. godine, te pokušaj limitacije i standardizacije cijena obrtničkih proizvoda.
Austrougarski pečat u vosku na ispravi Privilegija Plemenitog velikog ceha svetoivanjskog
Od samih početaka obrtnici su se pokušali organizirati bilo u bratovštine, zadruge ili cehove. Već tijekom 14. i 15. stoljeća u Zagrebu nailazimo na niz obrtničkih zadruga i bratovština koje se polagano počinju konstatirati u „plemenite cehove“. Nije nam poznato naime da li su zelinski obrtnici u spomenutom razdoblju bili organizirani u ceh, ali velika je vjerojatnost da su bili u bratovštinama ili zadrugama. Ovakva vrsta organizacije omogućila je obrtnicima lakše ostvarenje privilegija, prava i pogodnosti, te je naravno štitila interese članova od nelojalne konkurencije.
U tom pogledu 13. prosinca 1838. godine na temelju zamolbe obrtnika trgovišta Sveti Ivan Zelina car i kralj Ferdinand izdao je povelju kojom odobrava nova pravila obrtnika u Svetom Ivanu Zelini, a koja su sadržavala 44 članka. Pravila su bila temeljena na cehovskom zakonu iz 1813. godine, te su bila standardizirana za cijelu Habsburšku Monarhiju. Prvih devet članaka govori o šegrtima, a sljedećih jedanaest o kalfama. O majstorima i obvezama koje oni imaju govore članci od 21 do 35. Članak 36 posvećen je obaveznim prisustvima na sprovodima. Iste godine kada je utemeljen Plemeniti veliki ceh svetoivanjski upravo u spomenutu svrhu utemeljeno je i Prvo obrtničko pogrebno društvo. Ovo društvo su utemeljili majstori, članovi ceha kako bi si međusobno ispomagali u slučaju smrti nekog svog člana ili člana njegove obitelji. Svi majstori članovi društva plaćaju godišnju članarinu u blagajnu društva, a u slučaju smrtnog slučaja iz blagajne se isplaćuju troškovi pogreba. Nije sačuvan popis osnivača – članova pogrebnog društva iz 1838. godine, ali je on vjerojatno istovjetan popisu članova ceha. Sljedeći članak 37 definira odnos prema udovicama majstora. Sljedećih pet članaka bavi se održavanjem skupština, dok se zadnjih sedam članaka odnosi na izbor cehovskog majstora i njegovih zamjenika.
Privilegij Plemenitog velikog ceha svetoivanjskog kojeg je izdao kralj Ferdinand 1838. godine (arhiva Muzeja Sveti Ivan Zelina)
Izdavanje ovog Privilegija bilo je povezano sa značajnim novčanim troškovima koje su obrtnici sami trebali namiriti. Trebalo je platiti izradu Privilegija s visećim pečatom njegova carskog i kraljevskog Veličanstva, te izradu cehovske zastave. Stoga su pripreme za predstavljanje Privilegija trajale do rujna sljedeće godine.
Privilegij plemenitog velikog ceha svetoivanjskoga je predstavljen u Sv. Ivanu Zelini 29. rujna 1839. godine na velikoj svečanosti uz brojne ugledne uzvanike. Predstavio ga je veliki sudac Zagrebačke županije Stjepan Pavleković u nazočnosti županijskog prisjednika Antona Luketića, kume cehovske zastave Franciske Luketić, advokata Nepomuka Antolkovića, cehovskog komisara Lukača Špinderka, cehovskog notara Januša Munđaka. Cehovsku zastavu je blagoslovio svetoivanjski župnik Antun Delimanović uz asistenciju donjozelinskog župnika Leopolda Matošića i kapelana Stjepana Mihalinčića. Ovaj svečani događaj popraćen je svečanom misom u župnoj crkvi Sv. Ivana Krstitelja, te zatim pučkim veseljem uz muziku i pucnjavu iz mužara.
Nakon svete mise uputili su se uzvanici, majstori, te puk do kuće obercehmeštra plemenitog Pavla Pažića, krojačkog majstora. Svečani objed za uzvanike je u župnom dvoru pripremio župnik Antun Delimanović. Pučko veselje je nastavljeno do duboko u noć uz muziku, ples i pucnjavu iz mužara.
Cehovska ladica i cehovska zastava su prema starim običajima cehova spremljeni u župnu crkvu Sv. Ivan Krstitelja.
Već za tjedan dana, 7. listopada je održano cehovsko spravišće na kojem se raspravljalo o budućem radu Ceha. Odlučeno je da se imaju popisati cehovski majstori, te da imaju obavezu uplatiti dio troška za pokriće cehovskih izdataka. Najveći izdaci koje je ceh imao bili su izrada cehovskog Privilegija te njegovo slanje u Beč caru, a zatim izrada cehovske zastave.
Plemeniti ceh svetoivanjski je po sastavu obrtnika koje je okupljao bio mješoviti, što znači da je u svom sastavu imao obrtnike svih vrsta obrta (više fele meštrov) pa se je zato zvao "Veliki". Taj je pridjev stoljećima označavao mješovite cehove koji objedinjuju raznovrsne obrte.
-
Cehovska škrinja
Cehovska škrinja
Cehovska ladica ili škrinja Plemenitog velikog ceha svetoivanjskog. Uza statute, najvažniji cehovski predmet bila je upravo škrinja u kojoj su se čuvale isprave, cehovske knjige, novac, pečatnjak i cehovska tablica. Ona je najčešće bila pohranjena u kući ceh-majstora.
-
Biljeg na cehovskoj ladici
Biljeg na cehovskoj ladici
-
Popis obrtnika
Popis obrtnika
-
Temeljna knjiga popisa članova Prvog pogrebnog društva u Sv. Ivanu Zelini
Temeljna knjiga popisa članova Prvog pogrebnog društva u Sv. Ivanu Zelini
Prvo obrtničko pogrebno društvo je utemeljeno u Sv. Ivanu Zelini 1838. godine. Društvo su utemeljili majstori, članovi ceha kako bi si međusobno ispomagali u slučaju smrti nekog svog člana ili člana njegove obitelji. Svi majstori članovi društva plaćaju godišnju članarinu u blagajnu društva, a u slučaju smrtnog slučaja iz blagajne se isplaćuju troškovi pogreba. Svakih nekoliko godina popis članova se obnavlja, ažurira, označuju se umrli članovi. Broj članova se mijenja, te se uglavnom mijenja od 60 pa do100.
Pogrebno društvo je bilo aktivno još tokom 2. svjetskog rata, te nastavlja s radom i nakon. Posljednje isplate za pogrebne troškove koje je društvo isplaćivalo su u 1947. godini, kada društvo prestaje sa radom. Uzajamna pomoć članova društva, izuzetna socijalna briga za članove obrtničkih obitelji su plemenite i visokoetične osobine koje su krasile rad ovog društva u njegovom radu dužem od 100 godina.
-
Naslovna strana Privilegija Plemenitog velikog ceha Svetoivanjskog
Naslovna strana Privilegija Plemenitog velikog ceha Svetoivanjskog
Na temelju zamolbe obrtnika trgovišta Sv. Ivana Zeline car i kralj Ferdinand je 13. prosinca 1838. godine izdao povelju kojom odobrava osnivanje Plemenitog velikog ceha svetoivanjskog. Godinu dana kasnije 29. rujna 1839. godine predstavljen je Privilegij plemenitog velikog ceha svetoivanjskoga u Sv. Ivanu Zelini.
-
Registar maistora ceh Sv. Ivan Zelina, za godinu 1839.
Registar maistora ceh Sv. Ivan Zelina, za godinu 1839.
Na kraju popisa svih majstora-osnivača Plemenitog velikog ceha svetoivanjskog zapisana je napomena: "vseh zkupa Meistorov popiszano do 5-a 10-a 839. je 65."
Protokoli i svečanosti su privedene kraju, trebalo se vratiti svakodnevnom životu, mukotrpnom obrtničkom radu, u svoje obrtničke radionice te sajmove od kojih se živjelo. Radilo se od jutra do mraka, noću putovalo na sajmove, po kiši, snijegu, nevremenu. Kada se roba prodala na sajmovima, opet u radionice kako bi se žuljevitim rukama, vještinom zanatlije izradili novi proizvodi.
Trećeg svibnja 1842. godine svetoivanjske obrtnike zadesila je teška nesreća. Izgorjelo je njihovo trgovište Sveti Ivan Zelina, izgorjele su njihove kuće i radionice, izgorjela je njihova roba i alati brižno čuvani stoljećima. Požar je sve progutao, jer je većina kuća bila drvena. Ostalo je samo zgarište, trebalo je početi ispočetka. Trebala su desetljeća mukotrpnog rada da se trgovište oporavi od ove katastrofe. Tišina i muk u cehovskim knjigama najviše govore o tome kako su to bila teška vremena. Ništa se nije zapisivalo u cehovske knjige, jer ničeg nije bilo, ni majstorskih ispita, ni kalfi, ni cehovskih spelavanja ni svečanosti. Tek pedesetih godina se život polako vraća u svoje tokove.
Cehovske knjige posebno bilježe "Upis šegrta ili pogodba s majstorima Plemenitoga velikoga ceha svetoivanjskoga od 1862. godine nadalje". Ovdje su upisani šegrti koji su temeljem zakonskih propisa morali zaključiti "pogodbu" s majstorima o svome naukovanju. Za većinu obrata unutar Velikog ceha predviđeno je da se šegrt školuje do 3 godine. Postojale su naravno i zanimanja kao što su zlatari, srebrnari i klesari čije je školovanje trajalo četiri godine. Za razliku od njih tesari su se školovali najkraće, točnije samo dvije godine. Bez obzira za što su se školovali šegrti nisu imali pravo na plaću, eventualno, ako je tako bilo dogovoreno s majstorom, stan i hranu. Prva cehovska pravila o primanju šegrta iz 1510. godine nisu bila isuviše liberalna. Naime šegrt je morao biti zakoniti sin poštenih roditelja ako je želio biti primljen na zanat. Tijekom 18. stoljeća bilo je važno da je isti rimokatolik, dok se već stoljeće kasnije ovo pravilo uvelike liberaliziralo, pa vjeroispovijest nije bila diskriminirajući faktor za primanje šegrta na zanat. Po zakonu iz 1813. godine po kojem je djelovao i sam Plemeniti veliki ceh svetoivanjski, prije nego što je šegrt bio primljen u nauk, morao je kod majstora provesti šest tjedana na probnom to jest pokusnom roku. Ako se dokazao i nakon što je platio 1 forintu i 30 krajcara kod otvorene cehovske ladice, bio je primljen u nauk. Mnoga pravila šegrtskog ponašanja bila su povezana s ćudoređem i moralnim životom. U tom smislu pijančevanja i izostanci s nauka nisu bili dozvoljeni. Dan izostanka bio je nadoknađivan tjednom više rada, a duži neopravdani izostanci dovodili su i do isključivanja iz ceha. Naravno pravila su donekle i štitila samog šegrta, pa tako majstor nije smije svog šegrta koristiti za kućne poslove. Valja naglasiti da ova pravila nisu bila uvijek dosljedno primjenjivana, dapače više su bila preporuke neko pravne zakonske odredbe. Naime, prilikom dogovora o zanatu svaki bi šegrt osobno dogovarao i uvijete s majstorom, sve u okviru cehovskih pravila.
-
Pečat Ureda podžupanije Svetivanjske
Pečat Ureda podžupanije Svetivanjske
-
Poslovna knjiga Stjepana Glavača, brijačkog pomoćnika
Poslovna knjiga Stjepana Glavača, brijačkog pomoćnika
-
Poslovna knjiga Stjepana Glavača, brijačkog pomoćnika
Poslovna knjiga Stjepana Glavača, brijačkog pomoćnika
-
Poslovna knjiga Stjepana Glavača, brijačkog pomoćnika
Poslovna knjiga Stjepana Glavača, brijačkog pomoćnika
-
Zapis o osnivanju Plemenitog ceha Svetoivanjskog
Zapis o osnivanju Plemenitog ceha Svetoivanjskog
-
Zapis o osnivanju Plemenitog ceha Svetoivanjskog
Zapis o osnivanju Plemenitog ceha Svetoivanjskog
-
Zapis iz cehovske knjige
Zapis iz cehovske knjige
Nalazimo u cehovskim knjigama prve zapise o "oslobađanju" šegrta iz nauka kod majstora u cehu. Tako npr.:
- 28. prosinca 1853. oslobađa Jakob Kukec, kožarski mešter svog šegrta Štefana, rodno mjesto
Belec, županija Varaždinska, za što je ovaj platio 1 srebrni forint i 30 krajcara.
- 20. prosinca 1854. oslobađa majstor Pucek Ivo svog šegrta Franju Antolkovića za kalfu
- 18. srpnja 1855. oslobađa majstor Juraj Sesvečan iz Brezovca svog kovačkog šegrta Nikolu
Mamulu, a za što je ovaj platio 2 forinta i 30 krajcara.
- 21. listopad 1855. oslobađa August Seifert tišljarski meštar svog šegrta Josipa Husineca, a za
što je ovaj platio 1 forint i 30 krajcara.
- 15. lipnja 1859. oslobađa Ivan Gerkavec kožarski meštar svog šegrta Franca Antolkovića, a
za što je ovaj platio 2 forinta.
- 25. siječnja 1860. oslobađa Franjo Žiljak, krojački meštar svog šegrta Josefa Žiljaka, a za što
je ovaj platio 1 forint i 30 krajcara.
Nakon dugotrajnog i često vrlo napornog šegrtovanja, šegrt bi prelazio u status kalfe, to jest pomoćnika. Kalfe su bila najbrojnija skupina među onima koji su na neki način sudjelovali ili bili povezani s cehom. Po statusu su bili znatno ispod samih majstora, ali su određena prava, mogućnosti i obaveze ipak imali. Mnogobrojni kalfe nakon završenog šegrtovanja upustile su se u putovanje po gradovima, uglavnom zapadne Europe, to jest u našem slučaju zapadnih i sjeverozapadnih gradova Habsburške Monarhije. To putovanje nazivalo se vandranje. Pravila vandranja i općenitog ponašanja kalfi tijekom putovanja i traženja zaposlenja bila su vrlo stroga. Dapače, kalfama Velikog ceha zabranjivalo se vandrati s postolarskim, brijačkim i mlinarskim kalfama. Još jedno od pravila govori nam da ako je kalfa stigao u grad tijekom ponedjeljka, utorka ili nedjelje, mogao je slobodno tražiti posao. U suprotnom ako je stigao tijekom srijede ili četvrtka, mora je čekati do nedjelje kako bi potražio posao. Svi podaci o vandranju zapisani su u njegov vanderbuch koji mu je tijekom primanja u ceh služio kao dokaz o stečenom iskustvu. Zakon o cehu iz 1813. godine propisuje da kalfa ako je želio postati majstor morao je vandrati najmanje tri godine, kako bi usavršio vještinu svoga zanata. Nakon završenog vandranja kalfa je mogao zatražiti prijam u ceh i tako postati majstor. U tu svrhu morao je izraditi majstorski rad. Financiranje majstorskog rada je bila kalfina obaveza, ako nije mogao nabaviti materijal, u tome mu je mogao pomoći sami ceh, ali je onda isti imao pravo prodati njegov rad i tako vratiti posuđeni novac. Nakon uspješnog šegrtovanja, vandranja i izrade majstorskog rada, sada već službeni majstor u cehu mogao je ishoditi dozvolu za otvaranje obrta od mjesnog poglavarstva i započeti s radom.
-
O kalfah
O kalfah
Poslovna knjiga Stjepana Glavača, te dio pravila iz knjige koja se odnose na kalfe.
-
Majstorski list
Majstorski list
Izdan 1845. godine u Zagrebu majstoru krojaču prezimena Kos. Na ispravi se nalazi žig krojačkog ceha
-
Wanderbuch
Wanderbuch
Wanderbuch ili vanderbuch bili su službene knjižice s kojima je svaki kalfa putovao po gradovima Habsburške Monarhije i kod majstora tražio posao i tako stjecao dragocjeno iskustvo. Spomenuti vanderbuch pripadao je Stjepanu Puceku te je iz 1851. godine. Iz njege možemo uvidjeti da je S. Pucek kao kalfa počeo svoje vandranje sa 19 godina.
-
Svaki vanderbuch sadržavao je pravila ponašanja
Svaki vanderbuch sadržavao je pravila ponašanja
1. Knjiga služi putniku prema propisima Kraljevskog mađarskog pravilnika od 16.srpnja 1846., broj 21 080, za njegovo legitimiranje u svim carsko/kraljevskim Austrijskim nasljednim državama
2. Vlasnik ove knjige mora se na svakom mjestu gdje traži zaposlenje prijaviti kod policije ili mjesne uprave uz predočenje ove knjige
3. U mjestu u kojem na nađe zaposlenje ne smije se zadržavati duže od 24 sata
4. S putnog pravca unesenog u knjigu ne smije se udaljavati
5. Protivno ciljanom putovanju, tj. vandranju, a pogotovo prosjačenju, treba se kloniti -
6. Uzimanje krivog imena, služenjem tuđim imenom, ili krivotvorenom knjigom bit će prema zakonu kažnjeno
7. Vlasnik knjige mora svako mjesto rada, kao i provedeno vrijeme rada, kao i njegovo moralno ponašanje imati potvrđeno u knjizi
8. U slučaju da kalfa zbog bolesti, ili drugog uzroka bude zadržan u mjestu boravka, i to bude potvrđeno od strane nadležnih organa, neće mu to biti uzeto kao teret
9. Nositelj knjige uvijek je mora imati pri sebi, te istu predočiti na uvid po potrebi
10. ukoliko se kalfa ne pridržava pravila propisanih ovom knjigom, to se može isti od strane policije smatrati "skitnicom", te mu se shodno može oduzeti knjiga i uz propusnicu uputiti nazad u domovinu -
Na temelju žigova (onih koji su čitljivi) može se doznati da je g. Stjepan Pucek putovao sveukupno 4 godine, i to u Peštu, Grac i Beč.
-
-
-
-